Assessments / Tests / Trainings / Manuals
Assessment of Digital Tool Use: the DIGI
If you make use of our material, please cite our work:
Integrative Trichotillomania Therapy: A brief manual
Randerath, J., & Leibinger, K. (2023). Integrative Trichotillomania Therapy: A brief manual (1 ed.).
Konstanz: Lurija Institute at the University of Konstanz. https://doi.org/10.48787/kops/352-2-bnp1hvnzrrvr2
Manual Post Covid Gruppentherapie
Ein Projekt des SRH Klinikum Karlsbad-Langensteinbach in Kollaboration mit dem Labor für Motorische Kognition & Neurorehabilitation
Manual und Materialien siehe: Download-Link Hans-Ruland-Stiftung
Wenn Sie die Materialien nutzen, dann bitten wir darum, folgende Quellen zu zitieren:
Referenzen und Links zu Post-Covid Gruppentherapie
- Schilling, T., Klein, J., Aschenbrenner, S., Drengner, A., Randerath, J., & Weisbrod, M. (2023). Manual: Langensteinbacher Post-COVID-Gruppentherapie. Bad Herrenalb, Germany: Hans Ruland Stiftung für Rehabilitationsforschung.
- Schilling, TM; Klein, JF; Aschenbrenner, S; Drengner, A; Randerath, J & Weisbrod, M (2023). Durchführbarkeit und Ergebnisse einer psychotherapeutischen Gruppentherapie für Patienten mit Fatigue sowie emotionalen und kognitiven Störungen in Folge einer COVID-19-Erkrankung. Nervenheilkunde
Die Materialien zu PPT-Präsentationen für die acht Sitzungen, die Handouts und Arbeitsblätter finden Sie im Downloadbereich der HANS-RULAND-STIFTUNG für Rehabilitationsforschung: hans-ruland-stiftung.de/download/ (POST COVID MANUAL: Printversion, 104 Seiten inkl. Arbeitsblätter und Handouts) ist hierüber für einen Unkostenbeitrag von 35 Euro (zzgl. Porto) bestellbar)
Diagnostic Instrument for Limb Apraxia-Short Version (DILA-S)
Download-links to german as well as english materials and manuals are now available below.
For current courses on the topic please see: Workshops/
When you use the DILA-S, please cite our work:
DILA-S Publications
- <link file:272104>Randerath J., Buchmann I., Liepert J. & Büsching I. (2017). Diagnostic Instrument for Limb Apraxia (DILA-S). Manual (1st edition). University of Konstanz and Lurija Institute. Konstanz, Germany.
- <link http: www.sciencedirect.com science article pii s0010945217301909>Buchmann I. & Randerath J. (2017). Selection and application of familiar and novel tools in patients with left and right hemispheric stroke: Psychometrics and normative data. Cortex 94: 49-62
- <link https: www.tandfonline.com doi full external>Buchmann I., Dangel M., Finkel L., Jung R., Makhkamova I., Binder A., Dettmers C., Herrmann L., Liepert J., Moeller C., Richter G., Vogler T., Wolf, C. & Randerath J. (2019). Limb apraxia profiles in different clinical samples. The Clinical Neuropsychologist.
- <link https: econtent.hogrefe.com doi pdf a000204>Harscher, K.M., Hirth-Walther, C., Buchmann, I., Dettmers, C. & Randerath, J. (2017). Limb Apraxia in patients with Multiple Sclerosis. Zeitschrift für Neuropsychologie.
DILA-S DOWNLOAD: Material (German)
- Manual
- Booklet
- Materialliste Familiar Tools Test und NAT Frühstücksaufgabe
- Beispiel Sortierung Familiar Tools
Steckbriefe:
- Imitation bedeutungsloser und bedeutungsvoller Gesten
- Familiar Tools Test
- Pantomime
- Novel Tools Test
- NAT Frühstücksaufgabe
Auswertungsbögen:
- Imitation bedeutungsloser Gesten
- Familiar Tools Test
- Pantomime
- Imitation bedeutungsvoller Gesten
- Novel Tools Test
- NAT Frühstücksaufgabe
Beispiele für Bogennutzung:
- Imitation bedeutungsloser Gesten
- Familiar Tools Test
- Pantomime
- Imitation bedeutungsvoller Gesten
- Novel Tools Test
- NAT Frühstücksaufgabe
Video-Beispiele, linke Hand:
DILA-S DOWNLOAD: Material (English)
- Manual
- Booklet
- Materiallist Familiar Tools Test and NAT Breakfast Task
- Example Sorting Familiar Tools
Script:
- Imitation of meaningless and meaningful gestures
- Familiar Tools Test
- Pantomime of tool use
- Novel Tools Test
- NAT Breakfast Task
Evaluation Sheets:
- Imitation of meaningless gestures
- Familiar Tools Test
- Pantomime of tool use
- Imitation of meaningful gestures
- Novel Tools Test
- NAT Breakfast Task
Examplary Evaluation Sheets:
- Imitation of meaningless gestures
- Familiar Tools Test
- Pantomime of tool use
- Imitation of meaningful gestures
- Novel Tools Test
- NAT Breakfast Task
for video examples with the left hand, please see German material, here you will find the verbally translated instructions:
Apraxia: Naturalistic Action Therapy
Download-links to materials and manuals are now available below.
When you use the Naturalistic Action Therapy, please cite our work when appropriate:
Apraxia: Naturalistic Action Therapy Publications
- Randerath J., Buchmann I., & Loeser A., 2019. Naturalistic Action Therapy. Manual (1st edition). University of Konstanz and Lurija Institute. Konstanz, Germany.
- Buchmann I., Finkel L., Dangel M., Erz D., Harscher K., Kaupp-Merkle M., Liepert J., Rockstroh B. & Randerath J. (accepted). A combined Therapy for Limb Apraxia and related Anosognosia. Neuropsychological Rehabilitation.
- The Naturalistic Action Therapy approach was designed to train patients with impaired real tool-use and related anosognosia. The manual contains a description of example tasks trained in our laboratory. In addition video-material and evaluation sheets were designed to facilitate its application. The therapy concept can and is anticipated to be adapted for miscellaneous tasks of daily living that may need to be trained in a rehabilitation institute or at home. The main neurorehabilitation principles of the Naturalistic Action Therapy are shaping, errorless learning and performance monitoring. Thus far the approach has been tested in single stroke patients. Patients with hemiparesis, aphasia or neglect can be trained with this therapy form. However, as a requirement, patients need to understand simple task instructions.
Apraxia: Naturalistic Action Therapy DOWNLOAD: Material (English)
VATA: Visual Analogue Tests Assessing Anosognosia (NAT, M, L)
Download english evaluation sheet VATA-NAT: Frontiers Supplementary
Download-Links zu den deutschen Materialien finden Sie hier:
Anosognosia Apraxia: VATA-NAT Revised (preliminary)
DOWNLOAD-Link: Booklet VATA-NAT-Revised (für Patienten mit linkshemisphärischen Schädigungen)
DOWNLOAD-Link: Booklet VATA-NAT-Revised (für Patienten mit rechtshemisphärischen Schädigungen)
DOWNLOAD-Link: VATA-NAT Auswertungsbogen
Laufendes Projekt, vorläufige Version:
Buchmann I., & Randerath J. 2020, “Deutsche und ueberarbeitete Version des VATA-NAT (VATA-NAT-R) zur Messung von Anosognosie bei Werkzeuggebrauchsstoerungen”. University of Konstanz and Lurija Institute. Konstanz, Germany.
Original Referenzen:
Buchmann I., Jung R., Liepert J. & Randerath J. (2018). Assessing Anosognosia in Apraxia of Common Tool-Use with the VATA-NAT. Frontiers in Human Neuroscience. 12: 119.
Anosognosia Motor Deficits: VATA-M
DOWNLOAD-Link: deutsche Übersetzung VATA-M Booklet
DOWNLOAD-Link: deutsche Übersetzung VATA-M Auswertungsbogen
Buchmann I. & Randerath J., 2020, “Deutsche Uebersetzung des VATA-M zur Messung von Anosognosie bei motorischen Defiziten”, University of Konstanz and Lurija Institute. Konstanz, Germany.
www.moco.uni-konstanz.de/publikationen/assessments/
Original Referenzen:
Della Sala S., Cocchini G., Beschin N., Cameron A. “VATAm: A new method to assess anosognosia for upper and lower limbs in left-and right brain damaged patients” The Clinical Neuropsychologist, 2009, 11: 1-22.
Cocchini G., Beschin N., Della Sala S., Cameron A., Foutopolou A. “Anosognosia following left-brain damage” Neuropsychology, 2009, 23(2): 223-230.
Englische Original-Version: https://giannacocchini.wixsite.com/gcpage
Anosognosia Language Deficits: VATA-L
DOWNLOAD-Link: Deutsche Übersetzung VATA-L Booklet
DOWNLOAD-Link: Deutsche Übersetzung VATA-L Auswertungsbogen
Buchmann I. & Randerath J., 2020, “Deutsche Uebersetzung des VATA-L zur Messung von Anosognosie bei sprachlichen Defiziten”. University of Konstanz and Lurija Institute. Konstanz, Germany.
www.moco.uni-konstanz.de/publikationen/assessments/
Original Referenzen:
Cocchini G, Gregg N, Beschin N, Dean M, Della Sala S. “VATA-L: visual-analogue test assessing anosognosia for language impairment.” The Clinical Neuropsychologist, 2010, 24 (8): 1379-99.
Englische Original-Version: https://giannacocchini.wixsite.com/gcpage